Ballon Minnie Mouse in Walt Disney Studios

Disneyland is weer winstgevend

Ballon Minnie Mouse in Walt Disney Studios

Voor het eerst in zes jaar heeft Disneyland Paris zwarte cijfers geschreven.

De nettowinstbedroeg 1,7 miljoen euro, tegenover een verlies van 41,6 miljoen euro tijdens het vorige boekjaar.

Meer bezoekers

Het succesvolle resultaat is mede te danken aan de toegenomen bezoekersaantallen. In het voorbije jaar bezochten 15,3 miljoen bezoekers het vakantiegebied bij Parijs, een stijging van achthonderdduizend gasten. Het aantal bezoekers uit Frankrijk steeg met drie procent, dat uit Nederland zelfs met vijftien procent. De bezettingsgraad van de Disney-hotels steeg licht, naar 91 procent.

{googleads right}Marketingstrategieën

Vooral nieuwe attracties als The Twilight Zone Tower of Terror en Crush’s Coaster in de Walt Disney Studios droegen bij aan het succes. Het bedrijf kon in 2005 ruim 250 miljoen euro bij elkaar harken door herstructurering. Dat geld werd gedeeltelijk gebruikt om met name het filmstudiopark van nieuwe attracties te voorzien. De marketingstrategieën voor de komende jaren zullen zich meer gaan richten op bezoekers uit het Midden-Oosten, Polen en Rusland, die minder getroffen lijken te worden door de kredietcrisis.

Omzetstijging

De totale omzet van Disneyland steeg met negen procent naar 1,33 miljard euro in het voorbije boekjaar. Philippe Gas, sinds september 2008 algemeen directeur van Disneylands moedermaatschappij Euro Disney, heeft aangekondigd dat verdere omzetstijgingen onder meer zullen moeten worden behaald uit de vergroting van de hotelcapaciteit, de toevoeging van nieuwe congresfaciliteiten en de uitbreiding van het uitgaanscentrum Disney Village.

© 2008 TEKST EN FOTO: PARKPLANET