De Vaat in Plopsaland De Panne

Miljoenenmijlpalen

De Vaat in Plopsaland De Panne

De pretparken maken een topseizoen door, met tot een kwart meer bezoekers dan vorig jaar. Verschillende parken voorzien een nieuwe miljoenenmijlpaal.

De Efteling hoopt dit jaar voor het eerst meer dan vier miljoen bezoekers te halen en Plopsaland denkt de kaap van één miljoen bezoekers te kunnen nemen.

Kwart meer

Ondanks de economische crisis – of misschien wel dankzij de crisis – scoren de pretparken goed. Steeds meer parken rapporteren hogere bezoekcijfers. Efteling-directievoorzitter Bart de Boer maakte onlangs bekend dat het pretpark in Kaatsheuvel tot nu toe een kwart meer gasten heeft getrokken dan in dezelfde periode vorig jaar. Mocht de stijging van het bezoekersaantal het hele seizoen stand houden, dan verwacht de Efteling over heel 2009 zelfs iets meer dan vier miljoen bezoekers te trekken. In 2008 haalde het park nog 3,3 miljoen bezoekers.

{googleads right}Mooi weer

Ook Plopsaland in De Panne hoopt het miljoen voorbij te streven. Vorig jaar ontving het pretpark van Samson en Gert nog 909.000 bezoekers. Plopsaland De Panne ontving tot op heden zeventien procent meer bezoekers dan vorig jaar. Die stijging is volgens het park enerzijds te danken aan de nieuwe achtbaan Anubis The Ride. Deze attractie, met een kostenplaatje van zes miljoen euro, lokt behalve meer Belgen en Nederlanders ook meer Fransen. Anderzijds speelt het weer ook een grote rol. Voornamelijk tijdens de paasvakantie bracht het mooie weer meer bezoekers naar Plopsaland. Toen Studio 100 in 1999 het Meli Park overnam en omdoopte in Plopsaland stond de teller op 500.000 bezoekers.

Eten en drinken

Ook wat de bestedingen in het park betreft ondervindt Plopsaland niet al te veel hinder van de crisis: de bezoekers gaven vijf procent meer uit aan eten en drinken. Alleen de souvenirverkoop is wat teruggelopen, met vijf procent. 

© 2009 PARKPLANET – FOTO: PLOPSALAND