Artikel over de gewraakte Liseberg-reclame op een Griekse nieuwssite - Foto: screenshot

Griekse woede om Zweedse reclame

Artikel over de gewraakte Liseberg-reclame op een Griekse nieuwssite - Foto: screenshot

Een huilend kind dat naar Kreta moet tijdens de vakantie; hij gaat liever naar Liseberg. De reclamecampagne van het pretpark in Göteborg heeft in Griekenland tot razende reacties geleid.

‘Sommige kinderen worden deze zomer gedwongen naar Kreta te gaan.’ Met deze intrigerende slagzin en een huilend kind maakt Liseberg reclame voor zijn nieuwe kinderland Kaninlandet, met onder meer een fietsmonorail, reuzenrad en een kleine achtbaan. Wie naar het pretpark in Göteborg komt, heeft van wenende koters geen last, verzekert Liseberg. Het geeft aan ouders een ‘Gelukkige Kinderen Garantie’. Tot ongenoegen van de Grieken. Diverse Griekse kranten en televisiestations besteedden aandacht aan de gewraakte reclamecampagne.

De omstreden Liseberg-reclame

Laster

Zakenman Panos Papadopoulous, oprichter en eigenaar van Panos Emporios, de grootste verkoper van zwemkleding in Zweden, is woest op Liseberg. “Het is een volstrekt smakeloze reclame”, vindt de in Athene geboren ondernemer. “Griekenland is vaker slachtoffer van lastercampagnes. Het toerisme is een heel belangrijk onderdeel van de economie, juist nu het land getroffen wordt door een zware economische crisis. Liseberg associeert huilende kinderen met het geliefde eiland Kreta. Dat is krankzinnig!” Papadopoulous eist excuus van het pretpark.

Humor

Liseberg is enigszins verbaasd over de kritiek. In de campagne worden drie populaire vakantiebestemmingen gebruikt: Mallorca, Kreta en Italië. Een woordvoerder van het park zegt te hopen dat de Zweden de humor van de campagne wel inzien. “We betreuren het incident. Het was niet de bedoeling van Liseberg om mensen op één of andere manier te ontmoedigen naar Griekenland op vakantie te gaan.”

Het nieuwe Kinderland van Liseberg

Ticket cadeau

Hoteleigenaren op Kreta zijn ook kwaad op Liseberg: zij hebben een klacht ingediend bij de Zweedse ambassade. Reisorganisator Apollo en Liseberg hebben als reactie op de kritiek de handen ineengeslagen. Iedereen die bij Apollo een reis boekt naar Kreta krijgt voor de kinderen die meegaan een ticket voor Liseberg cadeau. “Een reis naar Kreta én een gratis bezoekje aan het pretpark, als dat geen garantie is voor gelukkige kinderen…”, knipoogt de woordvoerder van het attractiepark in Göteborg.

> Naar de parkplanner van Liseberg

13-5-2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Liseberg
{googleads left}

Meest bezochte parkprofielen

  1. (1) Efteling 
  2. (2) Phantasialand  
  3. (4) Europa-Park
  4. (3) Bobbejaanland 
  5. (6) Walibi Holland
  6. (5) Legoland Billund  
  7. (8) Toverland 
  8. (9) Disneyland Paris
  9. (7) Movie Park Germany 
  10. (13) Attractiepark Slagharen 
  11. (15) Drievliet
  12. (11) Duinrell
  13. (10) Walt Disney Studios
  14. (12) Parc Astérix
  15. (14) Walibi Belgium


In het jaar 2020 (plek in 2019)