De bijl kan in de kassahokjes

In de toekomst zullen de gasten van een pretpark net zo ontvangen worden als in hotels: aan open balies zonder glazen barrières.

Kassa's in de Efteling - Foto: (c) Adri van Esch, Parkplanet

De kassahokjes kunnen aan diggelen. In de toekomst zullen de gasten van een attractiepark net zo gastvrij worden ontvangen als in luxe hotels: aan open balies zonder glazen barrières.

De kassa’s in attractieparken zoals we die nu kennen – met onbreekbaar glas, een luidsprekertje voor de verstaanbaarheid en een luikje om geld en tickets van eigenaar te doen wisselen – heeft zijn langste tijd gehad. Binnenkort kan de slopershamer in de kassahokjes, vindt de bekende Amerikaanse ontwerpfirma Goddard Group. Want die kassaforten zijn niet meer van deze tijd, ze zijn klantonvriendelijk en geven de bezoekers geen warm welkom en ook geen goede eerste indruk van een park.

Het nieuwe Welcome Center in Lotte World

Nieuw concept

Voor het Aziatische attractiepark Lotte World ontwierp de Goddard Group uit Hollywood een entreezone met een heel nieuw concept. Bezoekers van het park in Zuid-Korea komen vanaf het najaar aan in het Welcome Center, waar geen kassahokjes meer staan, maar een lange, mooi vormgeven balie waar de gasten hun kaartjes kunnen kopen. De entrees van themaparken zullen in de toekomst veel meer gaan lijken op lobby’s van luxe hotels, meent de Goddard Group. Door nieuwe betaaltechnieken en veiligheidssystemen is de tijd van de onvriendelijke kassagebouwtjes voorbij, zeggen de Amerikanen.

Entreegebied

Het aankomen in een attractiepark moet een belevenis worden, is de overtuiging van de ontwerpersgroep uit Californië. “Waarom wel tientallen miljoenen uitgeven voor een grote attractie, waar lang niet iedereen in gaat, en weinig investeren in het entreegebied waar elke bezoeker doorheen komt? En dat meteen de eerste en laatste indruk van het park geeft”, aldus Goddard.

Het nieuwe Welcome Center in Lotte World

Chaotisch

Voor de bezoekers wordt het nieuwe Welcome Center van Lotte World een belevenis: in het entreegebouw wanen zij zich in een droomtuin. Met geuren, geluiden en sfeerverlichting wordt die ervaring nog versterkt. “Van nature is een parkentree vaak druk en chaotisch. Ons doel met het Welcome Center is om zo veel mogelijk structuur in de chaos te brengen en gasten welkom te heten in een relaxte sfeer”, stelt Goddard. “De entree is lange tijd een ondergeschoven kindje geweest, wij gaan dat veranderen.”

2013 © Tekst en foto: Adri van Esch – Artist impressions: Goddard Group