Wildwaterbaan Piraña op een zwoele zomeravond - Foto; Efteling

Tevreden over zomer

Wildwaterbaan Piraña op een zwoele zomeravond - Foto; Efteling

Eindelijk opgetogen geluiden uit de attractieparkenbranche: na een te nat voorjaar en een te warm begin van de zomer pakten de afgelopen hoogseizoenweken heel goed uit.

Bezoekersrecords worden gebroken en de matige cijfers van het voorseizoen worden goedgemaakt.

Er heerst tevredenheid alom in de Nederlandse attractieparken. Na een seizoen met pieken en dalen hebben de laatste weken alles goedgemaakt. De parken werden overstelpt met bezoekers en moesten alle zeilen bijzetten om het iedereen naar de zin te maken.

Prima sfeertje

In de Efteling kon men de afgelopen dagen bijna over de koppen lopen; vele tienduizenden bezoekers meldden zich dagelijks in Kaatsheuvel voor een dagje sprookjes, shows en spannende attracties. Het overloopparkeerterrein van het Brabantse park stond niet zelden tot in de verste uithoeken vol. “Het zomerseizoen is tot nu toe inderdaad prima verlopen, met goed parkweer en een goede spreiding van de bezoekers over alle dagen”, zegt een woordvoerder van het Kaatsheuvelse park. “De zaterdagen van het Zeven Pleinen Festijn zijn zeer goed bezocht en er was een prima sfeertje!” Scheidend directeur Bart de Boer liet doorschemeren dat het bezoekersrecord van 2012 – 4,2 miljoen gasten – dit jaar waarschijnlijk verbeterd gaat worden.

De Boosterbike in Toverland - Foto: Toverland

Dagrecord

Ook regelmatig helemaal vol stond de parkeerplaats van Toverland in Sevenum. Op woensdag 31 juli werd daar een nieuw dagrecord gevestigd, met bijna elfduizend bezoekers. “Ja, we hebben een prachtzomer tot nu toe”, glimlacht pr-man Teun Borst. “Ondanks dat het vaak helemaal geen optimaal attractieparkweer was, hebben we alle records gebroken. In juli hadden we gemiddeld twintig procent meer bezoekers dan vorig jaar en in de eerste weken van augustus zelfs veertig procent.” Borst noemt 31 juli ‘een prachtige uitschieter’. “Het oude record stond op circa 6700 bezoekers en dat is met bijna elfduizend gasten dus helemaal verpulverd. Het was passen en meten, ja. We moesten zelfs ons personeelsparkeerterrein inzetten voor de auto’s van de bezoekers. Dat krijg je ervan als je je all time bezoekersrecord in één klap bijna verdubbelt. We lopen op dit moment ruim 75.000 bezoekers voor op vorig jaar.”

De nieuwe attractie Expedition Nautilus in Attractiepark Slagharen - Foto: Attractiepark Slagharen

Goede zaken

Ook uit Slagharen klinken tevreden geluiden. “Wij hebben goede zaken gedaan”, beaamt Niels Dijkstra, commercieel manager van Attractie- en Vakantiepark Slagharen. “We hebben tijdens de bouwvak meer bezoekers gehad die ook – mede door de avondshows van Hans Kazàn en Magic Unlimited – meer hebben besteed. We hebben zelfs extra kassa’s moeten aanschaffen om de wachtrijen terug te brengen naar het niveau van afgelopen jaren, omdat we minder zijn gaan werken met grootschalige acties met gratis kaarten of grote kortingen. Een spannende keuze die vooralsnog goed heeft uitgepakt. Na een koude lente is dit een welkom onthaal!”

Slidepark Aquaventura in Avonturenpark Hellendoorn - Foto: (c) Adri van Esch, Parkplanet

Mooie weken

Ook andere parken zijn tamelijk tot zeer ingenomen met het seizoen 2013. “Walibi Holland heeft een redelijk goede zomer achter de rug”, vertelt marketing- en communicatiemanager Marc Antonioli. “We verwachten, met de huidige weersvoorspelling, nog twee extra mooie weken te krijgen.” Avonturenpark Hellendoorn plukte de vruchten van het nieuwe waterglijbanenpark Aquaventura. “Tijdens de hittegolfdagen waren er meer bezoekers in het park dan normaal op heel warme dagen”, vertelt Marieke Wijnmaalen namens het Avonturenpark. “Veel mensen verbleven in het nieuwe waterpark.”

Maya de Bij in het Duitse Holiday Park

Kwart miljoen

Aan de andere kant van onze grens – in Duitsland – klinken ook positieve geluiden. Holiday Park in de streek Rheinland Pfalz beleeft het meest succesvolle seizoen sinds de overname van het park door de Belgische Plopsa-groep eind 2010. De zes zomeravonden die in Holiday Park georganiseerd werden trokken vijftigduizend bezoekers en de zes schoolvakantieweken in Rheinland Pfalz leverden het park ongeveer een kwart miljoen bezoekers op.

De investeringen bij Walygator werpen vruchten af

Investeringen

Na faillissementsperikelen en een overname werd in het Noord-Franse Walygator met spanning uitgekeken naar het nieuwe seizoen. De investeringen die door het nieuwe management zijn gedaan in het park bij Metz lijken goed uit te pakken; de bezoekersaantallen zijn aanzienlijk hoger dan in 2012. Op 15 augustus – een nationale feestdag in Frankrijk – werden tienduizend bezoekers verwacht, maar er kwamen er 22.000, het dubbele van dezelfde dag een jaar eerder. Nadat Walygator in juni opnieuw open ging, stroomden er die maand dertig procent meer bezoekers het park in dan een jaar eerder. In juli mocht het attractiepark 132.000 gasten verwelkomen, liefst 56 procent meer dan in dezelfde maand in 2012.

> Naar alle pretparken in Nederland

20-8-2013 © Tekst: Adri van Esch. Met dank aan Pretwerk.nl
Foto’s: Efteling, Toverland, Attractiepark Slagharen, Adri van Esch, Holiday Park, Walygator

{googleads left}

Meest bezochte parkprofielen

  1. (1) Efteling 
  2. (2) Phantasialand  
  3. (4) Europa-Park
  4. (3) Bobbejaanland 
  5. (6) Walibi Holland
  6. (5) Legoland Billund  
  7. (8) Toverland 
  8. (9) Disneyland Paris
  9. (7) Movie Park Germany 
  10. (13) Attractiepark Slagharen 
  11. (15) Drievliet
  12. (11) Duinrell
  13. (10) Walt Disney Studios
  14. (12) Parc Astérix
  15. (14) Walibi Belgium


In het jaar 2020 (plek in 2019)