Hergebruikt hout: de achtbaan is recyclebaar

Houten rollercoasters kunnen vrij eenvoudig een nieuw leven krijgen. De oude achtbaan wordt weer een spectaculaire attractie.

Twisted Colossus in Magic Mountain

Een houten achtbaan al binnen twintig jaar weer afbreken – zoals de Efteling met Pegasus deed – hoeft niet meer. Houten rollercoasters zijn namelijk voortaan recyclebaar: ze kunnen makkelijk een nieuw leven krijgen. In de Verenigde Staten worden houten klassiekers nieuw leven ingeblazen.

Op 1 juli 1991 opende in de Efteling Pegasus, de tweede houten rollercoaster op het Europese vasteland. Maar al na achttien jaar – in juni 2009 – ging de houten achtbaan weer dicht. De baan kon de toegenomen concurrentie met nieuwere houten achtbanen niet meer aan en de kwaliteit van het hout was in de loop der jaren danig aangetast door weer, wind en houtrot. De Efteling besloot Pegasus te slopen en op dezelfde plek de veel grotere dubbele racerachtbaan Joris en de Draak te bouwen.

Sloophamer

Tegenwoordig hoeven oude of versleten houten achtbanen niet meer aan de sloophamer ten prooi te vallen. In de Verenigde Staten krijgen ‘wooden rollercoasters’ een nieuw leven dankzij een geavanceerde techniek bedacht door Rocky Mountain Construction. Dat bedrijf lapt de houten constructie weer op en legt er stalen rails op, waardoor er een spectaculairder ritverloop mogelijk is.

> Lees ook: Bolliger & Mabillard: de Ferrari onder de achtbanen

Texas Giant in Six Flags over Texas

Voordelen

Voordelen van renovatie van de baan zijn niet alleen een veel lager kostenplaatje dan bij nieuwbouw en een uiterst spannende rit, maar ook een veel grotere capaciteit van de attractie en minder onderhoudskosten. Het Amerikaanse Six Flags nam de proef op de som: de pretparkketen liet in 2011 achtbaan Texas Gigant in Six Flags Over Texas voorzien van stalen rails en nieuwe treinen. Dat was een succes.

{googleads right}Houten klassieker

De New Texas Gigant was sneller, soepeler en spectaculairder. De hergebruikte houten klassieker – stammend uit 1990 – won onmiddellijk zijn verloren fans terug. Het recyclen van de achtbaan kostte het pretpark tien miljoen dollar, de helft van wat een nieuwe baan had gekost.

Hybride coaster

Dit jaar liet Six Flags weer twee oude houten achtbanen volledig ombouwen tot eigentijdse ‘scream machines’. Wicked Cyclone in pretpark Six Flags New England in de staat Massachusetts werd een hybride coaster – half hout, half staal – en kreeg zelfs drie loopings. In Magic Mountain – ten noorden van Los Angeles – werd de legendarische houten achtbaan Colossus omgebouwd tot Twisted Colossus. De uit 1978 stammende witte achtbaan werd onder meer bekend door een hoofdrol in de film National Lampoon’s Vacation.

Twisted Colossus in Magic Mountain

High five

“De nieuwe Twisted Colossus kan weer jaren mee”, zegt parkdirecteur Bonnie Rabjohn. “De baan is gereed voor een volgende generatie parkbezoekers.” Twisted Colossus heeft haarscherpe bochten en twee loopings. Eén daarvan draagt de naam Top Gun Stall; in deze looping mindert de trein vaart. Een ander uniek element in Twisted Colossus is de High Five. Daarbij razen de treinen zo door twee naast elkaar liggende overhellende bochten dat het lijkt of de passagiers elkaar een high five kunnen geven.

> Lees ook: Achtbanen van Vekoma zijn wereldberoemd

2015 © Tekst: Adri van Esch – Beeld: Six Flags