Six Flags - Foto: Alberto Gambardella, Flickr c.c.

Six Flags verdient geld met naam

De Amerikaanse pretparkketen Six Flags heeft zijn naam verkocht aan nieuwe pretparken in Dubai, Vietnam en China.

Six Flags - Foto: Alberto Gambardella, Flickr c.c.

Bij de Amerikaanse pretparkketen Six Flags rollen de dollars binnen. Niet omdat de attractieparken het zo extreem goed doen, maar wel omdat het bedrijf zijn naam heeft verkocht aan nieuwe parken in Dubai, Vietnam en China.

Six Flags heeft achttien attractieparken in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Tussen 1998 en 2004 bezat het Amerikaanse bedrijf ook parken in Europa. De Walibi-parken in Nederland en België heetten enkele jaren Six Flags Holland en Six Flags Belgium en ook Movie Park Germany was onderdeel van het Six Flags-concern. Maar het avontuur in Europa pakte voor de Amerikanen niet goed uit; in het voorjaar van 2004 verkocht Six Flags Inc. zijn pretparken aan onder meer het Franse Compagnie des Alpes en de Britse beleggingsmaatschappij Palamon Capital Partners.

Licenties en expertise

Tegenwoordig pakt Six Flags het anders aan: het bedrijf koopt zelf geen parken meer, maar leent zijn naam en expertise uit aan andere ondernemingen die een pretpark willen opzetten en openen. Dat is een lucratieve business. Six Flags zag de opbrengsten van de licenties in een jaar groeien van ruim 13 miljoen dollar naar bijna 20 miljoen. Er wordt momenteel gewerkt aan attractieparken met de Six Flags-naam in Dubai, Vietnam en China. Zelfs in Saoedi-Arabië wordt sinds kort met de overheid onderhandeld over een pretpark met het Six Flags-merk boven de ingang.

1-8-2016 © Tekst: Parkplanet – Foto: Alberto Gambardella, Flick c.c.
{googleads left}